تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۸۳۶۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 15 بهمن 98

می متالز - شاخص کل بورس تهران امروز با ثبت رشد 1318 واحدی (معادل 0.3 درصد) از مرز440 هزار عبور کرد و در نقطه 440 هزار و 199 واحد ایستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که شاهد افت چهار هزار واحدی این نماگر از سقف روزانه بودیم. افزایش عرضه‌ها در جریان داد و ستدهای روزانه بار دیگر با موج قدرتمند تقاضا مواجه شد که نتیجه آن شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد روزانه در بورس تهران بود.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 15 بهمن 98

به گزارش می متالز، بازار سهام امروز فضای ملتهبی را پشت سر گذاشت. شروع جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه با تداوم روند مورد انتظار سرمایه‌گذاران از جریان مثبت و اطمینان بخش روز گذشته همراه بود به نحوی که در 5 دقیقه نخست داد و ستدهای روزانه شاهد رشد بیش از 5200 واحدی شاخص کل بودیم. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که شاخص کل هم‌وزن با توجه به تداوم روند اصلاح قیمتی برخی از نمادهای کوچک و متوسط با پشتوانه رشدهای قیمتی معنادار، حرکت کندتر این نماگر بورسی را نشان می‌داد. در همین حال سهام گروه خودرویی و بانکی که از ابتدای بازار در چشم سرمایه‌گذاران بودند، نوعی جریان‌سازی را آغاز کردند. بروز برخی تکانه‌ها در بازار سهام منجر به واکنش شدید سرمایه‌ها در فضای کلی بورس شد. شاید عرضه سنگین و پر حجم در نماد «خساپا» را بتوان اولین جرقه این شوک منفی به حساب آورد. همانطور که در گزارش‌های قبلی «دنیای بورس» اشاره شده بود، یکی از خصوصیات بازارهای آشفته، بحث لیدر محوری و نگاه به حرکت قیمتی جند نماد خاص برای تشخصی روند کلی بازار است. این خصوصیت به طور کامل در معاملات امروز بازار سهام مشاهده شد. کشیدن رنج‌های منفی در نماد شرکت سایپا و تشکیل صف فروش نسبتا قدرتمند در این سهم علاوه بر تاثیر بر افت قیمت تمام نمادهای هم‌گروهی، تشدید عرضه‌ها در بسیاری از نمادهای صنایع دیگر را نیز در پی داشت. عرضه صف‌های خرید پرحجم در بسیاری از نمادهای بورسی تحت تاثیر جو منفی شکل گرفته در سهام به اصطلاح لیدر، نیز به تبعات این رویداد مربوط است. امری که در نهایت به منفی شدن شاخص کل هم‌وزن و اصلاح بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل از سقف روزانه انجامید. عرضه‌ پر حجم صف‌های خرید از یک سو و برچشده شدن صف‌های فروش از سوی دیگر با تاثیر مستقیم بر معاملات گیج و جریان محور سرمایه‌گذاران بود که باعث شکسته شدن رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد در روز جاری شد.

رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد

ارزش معاملات خرد روزانه امروز با رسیدن به سطح 4663 میلیارد تومان رکورد تاریخی خود را شکست. حضور گسترده سرمایه‌های بی تجربه و کم تجربه در بازار سهام، رسیدن شاخص کل به مرز 450 هزار واحد و انتظار اصلاح کلی قیمت‌ها که به نوعی واکنش‌های سریع را در قبال ریزش‌ها به دنبال دارد و لیدر محوری سرمایه‌گذاران در بازاری با مختصات جدید و غیرقابل پیش‌بینی، سطح خرید و فروش‌های روزانه را به شدت افزایش داده است به نحوی که چند سطح از رشد تدریجی ارزش معاملات روزانه را در بازه زمانی بسیار کوتاهی پشت سر گذاشته‌ایم و معاملات فعلی حتی در قیاس با خرید و فروش‌های روزانه در آبان‌ماه و آذرماه نیز جهش چشمگیری را نشان می‌دهد. موضوعی که نشانه‌های بروز پدیده هیجان شدید در بازار را گوشزد می‌کند.

از 314 نماد بورسی فعال در داد و ستدهای امروز بورس تهران، قیمت پایانی 124 نماد مثبت و 190 نماد منفی بود. آخرین قیمت 116 نماد بورسی نیز مثبت بود در حالی‌که آخرین قیمت 197 نماد بورسی در محدوده قرمز تابلو معاملاتی بود. تشکیل صف خرید در 52 نماد بورسی به ارزش مجموع 334 میلیارد تومان در قیاس با تشکیل صف فروش در 37 نماد به ارزش 49 میلیارد تومان حاکی از برتری خریداران نسبت به فروشندگان در مرزهای روزانه است. از سوی دیگر خالص تغییر مالکیت روزانه 66 میلیارد تومانی از سهامداران حقوقی به حقیقی نیز بیانگر تداوم برتری خریداران خرد به فروشندگان بزرگ است.

دو صنعت؛ یک بازار

همانطور که اشاره شد نمادهای گروه خودرویی و بانکی اگرچه در فضای متفاوت (خودرویی‌ها بیشتر درگیر با قیمت‌های منفی و بانکی‌ها در بازه قیمتی مثبت) مورد داد و ستد قرار گرفتند اما تمایل بازار به آنها بسیار چشمگیر بود به نحوی که این دو صنعت را با اختلاف از کل بازار سهام جدا کرد. مجموع ارزش معاملات خرد در این دو گروه 1464 میلیارد تومان را نشان می‌دهد که بیش از 30 درصد از کل ارزش خرید و فروش‌های خرد بورس به شمار می‌آید. صنایع بعدی از این منظر فلزات اساسی و شیمیایی به ترتیب با 292 میلیارد تومان و 283 میلیارد تومان ارزش خرید و فروش سهام هستند که فاصله معناداری با خودرویی‌ها و بانکی‌ها دارند. (خودرویی‌ها 758 میلیارد تومان و بانکی‌ها 705 میلیارد تومان) به نظر می‌رسد بروز ریسک‌های بازارهای جهانی از یک سو میل به خریدهای رحجم را در نمادهای کالایی کمرنگ کرده‌است و از طرفی سهامداران سهام کامودیتی محور نیز نشان داده‌اند که تمایلی به فروش سهام خود به هر قیمتی ندارند و ترکیب این موضع‌گیری‌ها چرخش جریان نقدینگی را به سمت سهام شرکت‌های دورتر از کامودیتی‌ها سوق داده‌است.

سیگنال آرامش بخش بازار جهانی

بعد از آن که بازارهای مالی چین در اولین روز سال جدید ریزش‌های حداکثری را تجربه کردند، سایه نگرانی بر بازار جهانی تا حدودی کم‌رنگ‌تر شده که تا حد زیادی در قیمت کامودیتی‌ها منعکس شده است. قیمت هر تن مس در قراردادهای آتی معاملات بورس فلزات لندن تا این لحظه با رشد بیش از دو درصدی در حال نزدیک شدن به 5700 دلار است.

با وجود همه خوشبینی‌ها که نسبت به آینده قیمت مس در بازار جهانی وجود داشت و به خصوص پس از حصول فاز نخست توافق تجاری چین و آمریکا و رشد قیمت این فلز به بیش از 6300 دلار اما در ادامه کرونا به مس و دیگر کالاها امان نداد و ریزش شدید قیمت را شاهد بودیم.

پس از ریزش قابل توجه روز گذشته بازار کالایی در روز گذشته، امروز وضعیت معاملاتی متفاوتی را شاهد هستیم و قیمت‌ها از کف فاصله گرفته است. مس رشد بیش از دو درصدی و نفت نیز با رشد بیش از یک درصدی مواجه شده است.

هرچند بازگشت قیمت کامودیتی‌ها از کف را نمی‌توان به عنوان سیگنال قطعی درنظر گرفت و برای اظهارنظر دقیق‌تر در این خصوص باید منتظر تحولات آتی باشیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده